Pages

yang berminat dimanapun anda berada silahkan hubungin kami langusung.ini dengan bahan asli Internatioanl.... hub: hp :+20162217687..YAHOO: csejati08@yahoo.com

ILMU YANG DITUNTUT

Terdapat beberapa pendapat berhubung ilmu yang menjadi kefarduan bagi setiap muslim. Menurut sebahagian besar ulama, ilmu yang wajib dipelajari oleh setiap Muslim ialah ilmu agama dan ilmu keduniaan. Ilmu agama ialah seperti berikut :
1)      Ilmu yang membawa kepada kefahaman dan keyakinan yang mendalam tentang akidah dan terselamat daripada unsure-unsur syirik dan khurafat.
2)      Ilmu yang membetulkan amal ibadah seseorang dari sudut lahiriah iaitu niat yang ikhlas kerana ALLAH.
3)      Ilmu yang dapat membersihkan jiwa dan hati seseorang dengan mengetahui sifat terpuji lalu menghayatinya dan sifat yang keji lalu menjauhinya.

4)      Ilmu yang dapat mendisiplinkan tingkah laku seseorang terhadap diri sendiri, keluarga dan orang ramai sama ada seorang muslim atau bukan muslim. Seterusnya dengan ilmu tersebut dia dapat membezakan antara yang halal dan haram serta antara yang wajib dan sebaliknya.
Kesemuanya ini ialah had yang paling minimum yang perlu diketahui oleh setiap muslim tentang agamanya pada setiap masa dan keadaan.
  • Hadis riwayat Abdullah bin Amru bin Ash ra., ia berkata:
    Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya Allah tidak mengambil ilmu dengan cara mencabutnya begitu saja dari manusia, akan tetapi Allah akan mengambil ilmu dengan cara mencabut (nyawa) para ulama, sehingga ketika Allah tidak meninggalkan seorang ulama pun, manusia akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh yang apabila ditanya mereka akan memberikan fatwa tanpa didasarkan ilmu lalu mereka pun sesat serta menyesatkan. (Shahih Muslim No.4828)
Jika manusia telah mati maka putuslah amalnya kecuali 3 perkara :
1) Sedekah jariah
2) Ilmu yang bermanfaat
3) Anak soleh (berakhlak mulia) yang mendoakan kedua-dua orang tuanya.
( HR Muslim)

No comments:

Post a Comment

Silahkan luangkan waktu anda untuk memberikan Sedikit Komentar Buat Kemajuan Blog ini.. Setetes Komentar anda sangat berarti buat saya ok tulis yaaa..

login di bawah ini!


RestaurantAsean
Bookmark and Share

Catatan Da'wah

Possibly Related

Iklan Jitu, Bermutu

Masukkan Code ini K1-CC8E97-A
untuk berbelanja di sini
BLOG INI MASIH DALAM TAHAB PERBAIKAN MOHON MAAF APABILA MENGGANGGU KENYAMANAN SAUDARA